16-04-07

noodnummers chaos in België

Sinds enkele jaren zijn de noodnummers gewijzigd in België en nog steeds blijft men de 911 bellen bij een agressie of een ongeval. En daar zegt men dan dat men de 101 moet bellen en dan komt men op een regionale noodcentrale van de politie en die moet dan met de lokale politie contact opnemen en die moet dan contact opnemen met de noodcentrale om de informatie te verkrijgen die eerst was opgegeven, maar die politie-agenten ter plaatse niet hebben gekregen en opnieuw moeten krijgen.

 

Als je het live meemaakt met echte mensen in een echte confrontatie met een echte dringende tussenkomst van de politie, dan begrijp je dat het huidige systeem NIET werkt en wel om de volgende redenen.

 

1. Alle hulpdiensten moeten in feite op 1 nummer zitten omdat het zelden is dat er slechts 1 dienst ter plaatse zal moeten komen voor hetzelfde incident. Bij een brand moet waarschijnlijk zowel brandweer, politie, ziekenwagen en in het slechtste geval civiele bescherming komen opdraven.

2. Het is voor alle mensen heel duidelijk je belt 1 nummer en dan doen zij het verdelen van de taken zelf wel. Het zou zelfs eenvoudig is als je daar een heel simpel nummer van maakt (1122 bijvoorbeeld).

3. Deze centrale centrales kunnen ook beter uitgebouwd worden en het zal eenvoudiger zijn om de nodige backup oplossingen achter de hand te houden voor het geval men met honderden oproepen per uur te maken heeft (vb bij overstromingen).

4. Er is 1 plaats waar alle politieke en administratieve coördinatoren naartoe moeten om een globaal overzicht te krijgen van een crisissituatie. Met GPS in de wagens kan men zelfs duidelijk zien waar de wagens zich bevinden en met handheld video MMS kan men livebeelden van de situatie doorsturen naar het centrale kantoor.

5. Alle contacten met de media en naar het internet voor live updates kunnen ook daar worden georganiseerd aangezien men daar over alle directe (live feeds) als indirecte (rapporten en oproepen) gegevens beschikt. Het is in een dergelijke omstandigheid immers aangeraden dat ook de media over alle juiste informatie beschikt en geruchten direct kan checken vooraleer ze in de ether te gooien.

 

Momenteel is dit niet zo en dat zien we steeds opnieuw bij elke crisis of situatie.

Het zou trouwens de taalproblemen in de faciliteiten en grensgemeenten oplossen aangezien er zo steeds voldoende personeel zal moeten zijn van alle taalgroepen met in centrum- en toeristische steden ook anderstalig personeel.

12:45 Gepost door technology changes fast not a lot in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.