12-11-07

Jong niet aangeleerd is later minder gedaan (ICT in Vlaams onderwijs)

 In het Vlaams onderwijs zijn er momenteel ICT eindtermen, dit zijn zaken die de kinderen moeten kennen als ze afstuderen. Dat dit er bestaat is op het eerste zicht heel goed en het woord veilig komt er wel ergens in voor, maar het aanleren van in het begin dat als je een vb een paswoord maakt dat je dat voor jezelf moet houden en dat je vb een combinatie van namen en getallen neemt staat er niet in, al is die regel simpel. Dat als je je pc aanzet je eerst moet zorgen dat de antivirus, firewall en updates moet laten binnenkomen voor je begint te surfen staat er ook nergens in (al moeten de kinderen op hun fiets wel zorgen dat de lichten en remmen en hun valhelm of fluovest in orde zijn). Op dat vlak is dit dus een gemiste kans, maar misschien kan dit tegen volgend jaar worden bijgewerkt .....

Op voorwaarde dat men niet de gina fout maakt en zich met voeten en handen vastbindt aan de commerciële sector terwijl men vergeet dat er voor de gewone huisgebruiker een goede combinatie van gratis verdedigingssoftware bestaat.

Dit zijn de normen

Voor het gewoon basisonderwijs en voor het buitengewoon basisonderwijs, types 1, 2, 7, 8

 
  De leerlingen
1  hebben een positieve houding tegenover ICT en zijn bereid ICT te gebruiken om hen te ondersteunen bij het leren.
2  gebruiken ICT op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier.
3  kunnen zelfstandig oefenen in een door ICT ondersteunde leeromgeving.
4  kunnen zelfstandig leren in een door ICT ondersteunde leeromgeving.
5  kunnen ICT gebruiken om eigen ideeën creatief vorm te geven.
6  kunnen met behulp van ICT voor hen bestemde digitale informatie opzoeken, verwerken en bewaren.
7  kunnen ICT gebruiken bij het voorstellen van informatie aan anderen.
8 kunnen ICT gebruiken om op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier te communiceren.
bron

10:40 Gepost door technology changes fast not a lot in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.